Nerdy Linux

Een linux gebruiker

Laptop is warm, AU(R)

Bij het werken met de Arch versie van Nerdy Linux valt mij op dat de boel wel erg warm wordt. Nu is dat misschien wel lekker in de winter, maar het is nu 25 graden buiten. Beetje te warm dus. Ook gaat de ventilator veel herrie maken op den duur. Een blik op top geeft aan de de cpu niet overmatig belast wordt. Misschien de GPU?

Ik heb verschillende oplossingen gelezen, waarvan de meesten gericht zijn op een bug in de wat oudere (pre 3.2) versies van de kernel en sandy-bridge processoren. Nu heb ik een 3.15 kernel, heel wat nieuwer dan 3.2 dus en ook een oude Intel Core-Duo processor, alles behalve een sandy-bridge dus.

Een van de oplossingen omvat het installeren van de Laptop-Mode-Tools. Deze ‘tools’ doen powermanagement voor laptops. Ook dus voor de GPU. Helaas wordt dit niet meer actief onderhouden en is het recentelijk van de hoofdrepository naar de AUR verplaatst. De AUR is de Arch User Repository. Dit zijn scripts en software die door Arch gebruikers zijn omgezet zodat ze met pacman kunnen worden geïnstalleerd. Dat likt mij minder veilig, maar voor deze keer zal ik dat maar voor lief nemen.

Bestanden van de AUR worden niet automatisch gedownload met pacman. Je moet ze opzoeken in de AUR website. De Laptop-Mode-Tools vind je hier. Daar kun je een tarbal downloaden. De installatie gaat dan als volgt:

$ tar -xvf laptop-mode-tools # uitpakken van de tarbal

$ cd laptop-mode-tools # ga naar de directory die uit de tarbal komt

$ makepkg -s # maak package, dit mag nooit onder root privileges. de optie -s zorgt voor de dependencies

$ sudo packman -U laptop-mode-tools-1.65-1-any.pkg.tar.xz

Zo, nu heb ik ook eens de AUR gebruikt. Hopelijk gaat dit ook werken en wordt mijn laptop minder warm.

Published by

Plaats een reactie